Η Ρώμη θεωρείται μια από τις πιο όμορφες πόλεις της Ευρώπης. Η σπουδαία ιστορία της, τα πολυάριθμα μνημεία της και η προσφορά της στον πολιτισμό και τις τέχνες την καθιστούν μια από τις πιο σημαντικές μητροπόλεις σε όλο τον κόσμο. Για το λόγο αυτό της έχει αποδοθεί η προσωνυμία «αιώνια πόλη». Μια πόλη γεμάτη εικόνες , τέχνη και μεγαλειώδη αρχιτεκτονική . Το ιστορικό κέντρο της Ρώμης έχει καταχωρηθεί στη λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ από το 1980.
Εάν προγραμματίζετε ταξίδι στην μοναδική και αξεπέραστη μητρόπολη του κόσμου ένας πολύ ενδιαφέρον τρόπος να εξερευνήσετε τις υπέροχες πλατείες , τα σιντριβάνια , τη μνημειακή αρχιτεκτονική και τις εκκλησίες της Ρώμης είναι να διανύσετε το μονοπάτι της Φώτισης , όπως περιγράφεται στο μυθιστόρημα του πολυδιαβασμένου Dan Brown, «Άγγελοι και Δαίμονες». Το βιβλίο μεταφέρθηκε και στη μεγάλη οθόνη με πρωταγωνιστή τον Τομ Χανκς στο ρόλο του καθηγητή Ρόμπερτ Λάνγκτον ο οποίος προσπαθεί να λύσει διάφορους γρίφους στην προσπάθειά του να αποτρέψει την καταστροφή του Βατικανού και τις δολοφονίες των καθολικών καρδιναλίων από τους Illuminati.
Το μονοπάτι της φώτισης αποτελείται από μια σειρά συμβολικών δεικτών που βρίσκονται τοποθετημένοι ακόμη και σήμερα σε δημόσια θέα σε ολόκληρη την Ρώμη. Ο ένας δείκτης οδηγούσε στον επόμενο και αυτός στον επόμενο. Το μονοπάτι αποτελείται από τέσσερα γλυπτά τα οποία δεν ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα έργα τέχνης στη Ρώμη . Και τα τέσσερα αυτά έργα δημιούργησε ο Τζιαν Λορέτζο Μπερνίνι τα οποία φαίνονται να έχουν θρησκευτικά θέματα αλλά στην πραγματικότητα αποτελούν αναφορές στα τέσσερα στοιχεία της Φύσης : ΓΗ, ΑΕΡΑΣ , ΝΕΡΟ, ΦΩΤΙΑ. Τα τέσσερα γλυπτά δόθηκαν ως δωρεές σε τέσσερις εκκλησίες τις οποίες αποκαλούσαν «Βωμούς της Επιστήμης».
- Σαντα Μαρία Ντελ Πόπολο (Παρεκκλήσι Κίτζι)
Στρωμένο με σκούρο καφέ μάρμαρο , το παρεκκλήσι Κίτζι το οποίο βρίσκεται μέσα στην εκκλησία της Σάντα Μαρία Ντελ Πόπολο έχει γήινο χαρακτήρα. Παρ’ ότι το αρχιτεκτονικό σχέδιο είναι του Ραφαήλ , ολόκληρος ο εσωτερικός διάκοσμος δημιουργήθηκε από τον Μπερνίνι. Το οκταγωνικό παρεκκλήσι στεφανώνει ένας εντυπωσιακός θόλος , διακοσμημένος με ψηφιδωτά που αναπαριστούν τη Δημιουργία του Κόσμου. Τον περιτριγυρίζουν ο ήλιος και οι επτά πλανήτες, καθέναν από τους οποίους κινεί ένας άγγελος. Πρόκειται για σπάνιο παράδειγμα μωσαϊκού που δημιουργήθηκε βάσει σχεδίου της ανώτερης Αναγέννησης. Στις δύο πλευρές του παρεκκλησιού υψώνονται συμμετρικά δυο μαρμάρινες πυραμίδες υψους 3,5 μέτρων. Στη Σάντα Μαρία Ντελ Πόπολα , βρίσκεται ο πρώτος δείκτης του μονοπατιού της φώτισης , το γλυπτό «ο Αββακούμ και ο Άγγελος . Ο άγγελος δείχνει με το χέρι του νοτιοδυτικά , στην πλατεία του Αγίου Πέτρου.
- Πλατεία Αγίου Πέτρου
Στο κέντρο της πλατείας υψώνεται ο αιγυπτιακός οβελίσκος , βάρους 350 τόνων , τον οποίον έφερε στη Ρώμη ο Καλιγούλας. Το μνημείο έχει ύψος 25 μέτρα και καταλήγει σε πυραμιδοειδή κορυφή , στην οποίαν είναι τοποθετημένος ένας κούφιος μεταλλικός σταυρός. Σύμφωνα με κάποιους, υπάρχει κομμάτι του τιμίου ξύλου. Αριστερά και δεξιά του οβελίσκου , υπάρχουν 2 σιντριβάνια , τοποθετημένα απόλυτα συμμετρικά.
Το ανάγλυφο με την ονομασία Πουνέντης , Δυτικός Άνεμος , γνωστό ως Respiro Di Dio, «Πνοή Θεού» αποτελεί το δεύτερο δείκτη του μονοπατιού της φώτισης , στην Πλατεία του Αγίου Πέτρου. Απεικονίζεται με μορφή αγγέλου από το στόμα του οποίου βγαίνει μια πνοή ανέμου που φυσά με δύναμη προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή του Βατικανού. Με αυτό τον τρόπο ο Μπερνίνι απότισε φόρο τιμής στο δεύτερο στοιχείο της φύσης , τον Αέρα.
- Σάντα Μαρία Ντελα Βιτόρια
Η Έκσταση της Αγίας Τερέζας είναι γλυπτό σύμπλεγμα σε λευκό μάρμαρο, τοποθετημένο σε υπερυψωμένο βάθρο της εκκλησίας Σάντα Μαρία ντε λα Βιτόρια . Αποτελεί τον τρίτο δείκτη του μονοπατιού της φώτισης και θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα της γλυπτικής της ύστερης εποχής του Ιταλικού Μπαρόκ. Το γλυπτό απεικονίζει τη μορφή ενός Αγγέλου ο οποίος λογχίζει την Αγία Τερέζα η οποία απεικονίζεται εκστασιασμένη και ημιλιπόθυμη υπονοώντας ότι είμαστε μάρτυρες μιας θεϊκής εμφάνισης. Η λόγχη του Αγγέλου είναι υψωμένη και δείχνει προς κάποια κατεύθυνση.
- Πιάτσα Ναβόνα – Κρήνη των Τεσσάρων Ποταμών
Αυτή η υπέροχη κρήνη στο κέντρο της γραφικής Πιάτσα Ναβόνα, αποτελεί τον απόλυτο φόρο τιμής του Μπερνίνι στο ΝΕΡΟ. Παρουσιάζει προσωποποιημένους τους τέσσερις μεγάλους ποταμούς , που ήταν ως τότε γνωστοί : Νείλος , Γάγγης , Δούναβης και Ρίο ντελα Πλάτα . Ο καθένας φέρει χαρακτηριστικά τα οποία είναι συμβολικά για τον κάθε ποταμό. Για παράδειγμα ο Νείλος έχει σκεπασμένο πρόσωπο γιατί τότε οι πηγές του ήταν άγνωστες, ενώ ο Ρίο ντε λα Πλάτα κάθεται πάνω σε νομίσματα γιατί εκεί είχαν βρεθεί πολύτιμα μέταλλα. Ο πυρήνας του γλυπτού φτάνει στα 6 μέτρα , ένα τραχύ βουνό από πορώδες μάρμαρο , γεμάτο εσοχές και ανοίγματα μέσα από το οποίο πετάγεται με δύναμη το νερό . Ολόκληρο το δημιούργημα είναι διακοσμημένο με γήινες φιγούρες : άνθρωποι, ζώα μέχρι και ένα παράξενο αρμαδίλιο. Στο κέντρο υπάρχει ένας οβελίσκος ο οποίος υψώνεται άλλα 12 μέτρα. Ο τέταρτος δείκτης στο μονοπάτι της φώτισης δείχνει τον τελικό προορισμό , την Εκκλησία της Φώτισης.
- Κάστρο των Αγγέλων (Castel Sant’ Angelo)
Το επιβλητικό κάστρο των Αγγέλων είναι χτισμένο στις όχθες του Τίβερη , σε πολύ κοντινή απόσταση από το Βατικανό.
Η γεωμετρία του είναι εντυπωσιακή καθώς ο κυκλικός πύργος βρίσκεται μέσα σ’ ένα τετράγωνο οχυρό. Έξω από τα τείχη τα οποία περικλείουν ολόκληρο το συγκρότημα υπάρχει πάρκο σε σχήμα πενταγράμμου .Η πρόσβαση είναι δυνατή μόνο μέσω της περίφημης Γέφυρας των Αγγέλων , που οδηγεί κατευθείαν στην κεντρική είσοδο του κάστρου. Πρόκειται για εντυπωσιακό πέρασμα στολισμένο με 12 γιγάντια αγάλματα αγγέλων φιλοτεχνημένα από τον ίδιο τον Μπερνίνι.
Στην κορυφή του κάστρου , στέκεται ένας πελώριος χάλκινος άγγελος ο οποίος έχει στραμμένο το ξίφος του ευθεία προς τα κάτω στο κέντρο του πύργου. Το γλυπτό δείχνει ακριβώς τον τελικό προορισμό, την Εκκλησία της Φώτισης !!! Μέσα στο κάστρο υπάρχει το μυστικό πέρασμα Ντι Μπόργκο , μηκους 800 μέτρων, το οποίο οδηγεί στο Βατικανό και αποτελεί την έξοδο κινδύνου των Παπών. Το πέρασμα αυτό είναι κλειστό για το κοινό.
Στο βιβλίο του ο Dan Brown αναφέρει ότι το μονοπάτι της Φώτισης έχει σχεδιαστεί απο το Γαλιλαίο για να αποδώσει φόρο τιμής τόσο στην ακρίβεια της Επιστήμης όσο και στο μεγαλείο του Θεού.