Οι πιο εντυπωσιακές εικαστικές δημιουργίες οι οποίες κοσμούν σημεία της Πάφου

Εξαιρετικά γλυπτά , αφαιρετικές συνθέσεις και άλλες εικαστικές κατασκευές από διάφορα υλικά βρίσκονται σε διάφορα σημεία της Πάφου, σε πλατείες και πάρκα , σε δρόμους και πεζόδρομους  ή στον προαύλιο χώρο σημαντικών κτιρίων τα οποία έχουν στόχο να λειτουργήσουν ως σύνδεσμοι του παρελθόντος με το παρόν , να τιμήσουν σημαίνοντες προσωπικότητες , να εξυμνήσουν αξίες και ιδανικά ή ακόμη να σηματοδοτήσουν καταστάσεις. Ωστόσο , πολλοί από εμάς τα προσπερνάμε καθημερινά , συχνά  με ιλιγγιώδη ταχύτητα , αδιαφορώντας για τις απεικονίσεις τους και τις περισσότερες φορές αγνοώντας την ιστορία τους. Το Myjourney.world σας παρουσιάζει τις 12 πιο εντυπωσιακές εικαστικές δημιουργίες οι οποίες κοσμούν διάφορες τοποθεσίες της Πάφου οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν δημιουργηθεί στο πνεύμα του Ανοικτού Εργοστασίου πολιτισμού συγκροτώντας ένα ανοικτό μουσείο και μια παρακαταθήκη της χρονιάς της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης στην Πάφο.

Δέκα Σημεία Όρασης Πέτρα του Ρωμιού

Στην περιοχή «Πέτρα του Ρωμιού» της Πάφου, μία από τις ομορφότερες ακτογραμμές της Κύπρου, όπου σύμφωνα με το μύθο ,αναδύθηκε από τους αφρούς της θάλασσας η θεά της ομορφιάς και του έρωτα , Αφροδίτη, ο διακεκριμένος καλλιτέχνης Κώστας Τσόκλης δημιουργεί επί τόπου  το έργο «Δέκα σημεία όρασης» .Τα εγκαίνια του έργου έγιναν στις 30 Ιουλίου και ήταν μέρος των εκδηλώσεων  του Οργανισμού «Πάφος Πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης 2017» . Το έργο είναι μια αφιλοκερδής προσφορά του «Δημοτικού Μουσείου Κώστα Τσόκλη» , στην Τήνο, και των συνεργατών του καλλιτέχνη. Με τον Τσόκλη συνεργάστηκαν  ο αρχιτέκτονας Γιώργος Τριανταφύλλου και ο γλύπτης Δημήτρης Σκαλκώτου .

Τα «Δέκα σημεία όρασης» είναι μια καλλιτεχνική παρέμβαση, η οποία καταλαμβάνει 2,5 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα και ο Τσόκλης θεωρεί το έργο αυτό ως «φυσική συνέπεια και συνέχεια» της γνωστής  δουλειάς του «Η Ζωντανή Ζωγραφική» η οποία εκτέθηκε πριν από 31 χρόνια στην 42η Μπιενάλε της Βενετίας. Για το συγκεκριμένο έργο στην Πέτρα του Ρωμιού  ανέφερε ότι «απομονώνονται δέκα κομμάτια φύσης , χωρίς όμως να αποκόπτονται από τη γενική εικόνα της (σε αντίθεση με αυτό που κάνει η φωτογραφία ή ένα παράθυρο) . Τα κομμάτια αυτά της φύσης ενώνονται με κάποια γλυπτικά στοιχεία ,  ώστε να παραχθεί μια τρίτη πραγματικότητα , εξήγησε ο κ Τσόκλης.

Μικρός Ψαράς

Ο μικρός ψαράς ,  φορώντας το μαγιό του είναι σαν να βγήκε από τη θάλασσα και κρατάει στα χέρια του, πίσω από την πλάτη, ένα μεγάλο ψάρι δείχνοντας μ’ ένα παραβολικό και όμορφο τρόπο τον πλούτο και την ομορφιά της Πάφου αλλά και της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής. Πρόκειται για ένα μπρούτζινο γλυπτό, το οποίο φιλοτέχνησε η εικαστικός Γιώτα Ιωαννίδου και είναι αφιερωμένο στους ψαράδες που πρωτοπάτησαν το πόδι τους στην περιοχή. Οι διαστάσεις του μικρού αγοριού είναι φυσικές.

Σύμφωνα με την εικαστικό Γιώτα Ιωαννίδου , το συγκεκριμένο δημιούργημα  δείχνει σεβασμό στην Ιστορία της πόλης της Πάφου και αποτελεί μια ουσιαστική ένδειξη της διαδρομής της Πάφου μέσα στον χρόνο.

Η δημιουργία αυτή είχε ενταχθεί  στα πλαίσια του προγράμματος του Πάφος 2017 . Ο μικρός ψαράς , οποίος κοσμεί από το Σεπτέμβριο του 2016 , τον παραλιακό δρόμο της Κάτω Πάφου, δίπλα από την παραλία των δημοτικών μπάνιων, έχει ήδη κερδίσει τις εντυπώσεις και τα βλέμματα χιλιάδων πολιτών  και αποτελεί ατραξιόν για ντόπιους και ξένους επισκέπτες οι οποίοι το φωτογραφίζουν και το θαυμάζουν.

Σύγχρονη Αφροδίτη  

Η «Σύγχρονη Αφροδίτη» δίπλα από το Μεσαιωνικό Κάστρο της Πάφου προσδίδει άλλη διάσταση στο γλυπτό και στον χώρο. Η τουριστική περιοχή της Πάφου -όπου κυριαρχούν τα περίφημα ψηφιδωτά, το Μεσαιωνικό Κάστρο και άλλα αρχαία μνημεία – εμπλουτίζεται με σύγχρονα έργα τέχνης τα οποία δένουν αρμονικά με τον χώρο και ξαφνιάζουν ευχάριστα ντόπιους και ξένους επισκέπτες. Ένα από τα έργα που ξεχωρίζει είναι η «Σύγχρονη Αφροδίτη» της εικαστικού Γιώτας Ιωαννίδου.

Για πολλούς, η «Σύγχρονη Αφροδίτη» είναι μια προσφυγοπούλα από τη Συρία, το Ιράκ ή τη Λιβύη την οποία ξέβρασε η θάλασσα και προσπαθεί απεγνωσμένα να βγει στη στεριά. Για άλλους είναι ένα κορίτσι που χαζεύει το μαγικό ηλιοβασίλεμα πίσω από το Μεσαιωνικό Κάστρο. Η ίδια η εικαστικός αποφεύγει να περιγράψει με λεπτομέρειες το έργο της, λέγοντας πως είναι όπως ακριβώς το βλέπει ο καθένας.

Το έργο αποτελεί μέρος της εικαστικής πρότασης “Signs in Time and Space”, που προτάθηκε και εγκρίθηκε από το Πάφος 2017  από την ομάδα Art de Fact, την οποία απαρτίζουν έξι καλλιτέχνες: Ο Αντρέας Μακαρίου, ο Αντρέας Παρασκευά, ο Χάρης Πασπαλλής, ο Δημήτρης Μακαρίου, ο Umit Inachi και η Γιώτα Ιωανννίδου .

Γλυπτό Πολύτεκνης Μάνας στην Πάφο 

Στη συμβολή των λεωφόρων Ελευθέριου Βενιζέλου και Νίκου Νικολαΐδη στο κέντρο της Πάφου , απέναντι από το Λύκειο Κύκκου , η οργάνωση Πολυτέκνων Πάφου, με πρωτοβουλία του προέδρου της οργάνωσης Λεόντιου Τσιέλεπου , έχει ανεγείρει το γλυπτό το οποίο είναι αφιερωμένο στην προσφορά της  Πολύτεκνης Μάνας στην κοινωνία. Το έργο , το οποίο φιλοτέχνησε ο Ανδρέας Νικοδήμου από τα Κονιά , αποτελεί  μια προσπάθεια της οργάνωσης να αναγνωρίσει και να τιμήσει την προσφορά των πολύτεκνων μανάδων της Πάφου  για την αστείρευτη προσφορά τους στην κοινωνία και για τον καθοριστικό ρόλο που έχουν διαδραματίσει σε όλες τις ιστορικές στιγμές που βίωσε το πολύπαθο νησί μας. Η οργάνωση Πολυτέκνων Πάφου , η οποία δραστηριοποιείται στην Πάφο εδώ και 21 χρόνια , στηρίζει κάθε χρόνο 225 περίπου πολύτεκνες μητέρες οι οποίες γέννησαν εως και έξι παιδιά ή έχουν στείλει 4 παιδιά να υπηρετήσουν στην Εθνική Φρουρά .

 

Μέγας Αλέξανδρος

Δίπλα από την είσοδο του ξενοδοχείου Alexander the Great  βρίσκεται το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Βασιλέα των Μακεδόνων. Αναπαριστάται ο Μέγας Αλέξανδρος  να ιππεύει τον Βουκεφάλα, πολεμικό ίππο ,  ο οποίος συνόδεψε για 20 χρόνια τον Μακεδόνα στρατηλάτη στις εκστρατείες του.

Cosmic Harmony και Blue Poem

Δύο εγκαταστάσεις του Τουρκοκύπριου καλλιτέχνη Umit Inatci με τον τίτλο Cosmic Harmony και Blue Poem αποτελούν μέρος του έργου “Σημάδια στον Χρόνο και Χώρο” από το Πάφος 2017, το οποίο δημιουργεί κυριολεκτικά ένα ανοικτό μουσείο τέχνης.

”Cosmic Harmony” Photo by Photo Larko

Οι εγκαταστάσεις αυτές, όπως εξηγεί ο ίδιος ο καλλιτέχνης, αναπαρίστανται κατά τρόπο δυαδικό στον οποίο καθρεφτίζονται αρχέγονες τάσεις ως τελετουργία. Η τοποθέτησή τους στις Σπηλιές της περιοχής του Μουττάλου δεν υπήρξε καθόλου τυχαία, αφού εκεί πέρασε τα παιδικά του χρόνια ο καλλιτέχνης, τόπος που σφράγισε και ενέπνευσε, αποτελώντας κομμάτι της ίδιας της δημιουργίας των εγκαταστάσεων.

”Blue Poem” Photo by photo Larko
”Blue Poem” Photo by Photo Larko

Όψεις Απεραντοσύνης

Με τις αυστηρές , κάθετες γραμμές της να αντιπαρατίθενται στην οριζόντια , ελεύθερη ροή των κυμάτων , η μαρμάρινη εγκατάσταση του εικαστικού Χάρη Πασπαλλή , εισέρχεται σ’ ένα συναρπαστικό παιγνίδι ανάμεσα στους όγκους , τα διάκενα και τις ποικίλες όψεις του φυσικού και του αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος της θάλασσας και της πόλης.

Οι γεωμετρικές φόρμες ορθώνονται σαν ανοιγμένα παράθυρα που μας καλούν σε μια περιστροφική και κυβιστική θέαση των πραγμάτων , όπου το μεσαιωνικό κάστρο σμίγει με τα σύγχρονα κτήρια στο βάθος, όπου το παρελθόν συναντά το παρόν , οι πολιτισμοί της Ανατολής συνενώνονται μ’ αυτούς της δύσης , οι μνήμες του χθες διοχετεύονται στα βιώματα του σήμερα και τις προσδοκίες του αύριο. Καθώς πλαισιώνεται στα πολλαπλά ανοίγματα , η γαλάζια απεραντοσύνη της θάλασσας και του ουρανού , απολήγει λειτουργικό μέρος του έργου που διαχέει στην πόλη μια θωπευτική και αναζωογονητική αύρα ανάτασης και αισιοδοξίας. Εμπερικλείοντας την υπερκόσμια και θεία ομορφιά του ορίζοντα , το γλυπτό τοποθετημένο επάνω στα βράχια καθώς αναδιπλώνεται ρυθμικά σε άμεση γειτνίαση με το νερό , ανακαλεί αρχαίο ναό αφιερωμένο στην Κύπριδα Αφροδίτη .

Ανάδυση της Αφροδίτης

Στο πλαίσιο του «Πάφος 2017 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» ο Χάρης Πασπαλλής, κατέθεσε το δίπτυχο γλυπτικό του αφιέρωμα στη θεά του έρωτα και της ομορφιάς, μέσα από μια διαδικασία αφενός οικειοποίησης και αφετέρου μετατόπισης στοιχείων συνδεδεμένων με την Κύπριδα θεά. Στην γλυπτική μαρμάρινη εγκατάσταση υπό τον τίτλο «Η ανάδυση της Αφροδίτης», ο Χάρης Πασπαλλής , διατυπώνει μέσα από τους γλυπτικούς όγκους, καθώς αυτοί αναδύονται από την υδάτινη επιφάνεια, τη γέννηση της θεάς μέσα από τους αφρούς των κυμάτων.

Μεταφέρει, έτσι, στην κεντρικότερη πλατεία της πόλης , την αύρα και την αίσθηση του αρχετυπικού γενέθλιου τόπου, της Πέτρας του Ρωμιού. Η αστική Αφροδίτη, με την όρθια ιεροπρέπειά της ακολουθεί την υψιτενή φορά των δέντρων στο φόντο και εισέρχεται μαζί τους στη σφαίρα μιας μεταφυσικής ανάτασης, όπου το γήινο σμίγει με το θείο, στο μεταίχμιο εκείνο όπου το σήμερα συναντά το χτες και οι μυθικές αφηγήσεις της Πάφου διοχετεύονται στην ίδια την καθημερινότητά της, συνιστώντας αναπόσπαστο μέρος της.

Το τραπέζι της Ένωσης

Το έργο είναι μια εγκατάσταση που θα αποτελεί σημείο αναφοράς στο αποκατεστημένο Χάνι του Ιμπραήμ . Εμπνευσμένοι από τη σημασία που είχε το Χάνι για δεκαετίες ως κέντρο συναναστροφής και εμπορίου , οι καλλιτέχνες και ακαδημαϊκοί Anthony Heywood και Uwe Derksen κατασκεύασαν το τραπέζι από ξύλα και μηνύματα από διαφορετικούς χώρους και ομάδες που έχουν συλλεχθεί  καθώς και από γειτονικές χώρες. Ο σχεδιασμός του έργου άρχισε το 2015, θέτοντας τη σφραγίδα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας και την παρακαταθήκη της για το μέλλον. Με τη συνεργασία της Τεχνικής σχολής Πάφου και του τμήματος ξυλουργικής και επιπλοποιίας σε συντονισμό Ανδρέα Στεφάνου και Στέφανου Σάββα.

Αρχιτεκτονικές δημιουργίες στο δημόσιο κήπο

Εφτά πρωτότυπες  αρχιτεκτονικές  δημιουργίες κοσμούν πλεον το δημόσιο κήπο της Πάφου ο οποίος τα τελευταία χρόνια παρουσίαζε εικόνα εγκατάλειψης . Μέσα στο πλαίσιο  του αρχιτεκτονικού περιβαλλοντικού έργου με τίτλο  «Δεύτερη Φύση»  του Πάφος 17 ο  δημόσιος κήπος , έχει αλλάξει εικόνα   και όψη και δέχεται και πάλι τους επισκέπτες του . Τα εφτά έργα έχουν επιλεγεί μέσα από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ανάμεσα σε άλλες 57 προτάσεις που είχαν υποβληθεί. Έχουν σχεδιαστεί από αρχιτέκτονες οι οποίοι προέρχονται από διάφορες χώρες όπως τη Δανία , την Κίνα και την Κύπρο. Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος   ήταν όπως ο δημόσιος κήπος να αποτελεί σημείο αναφοράς στον κεντρικό πυρήνα της πόλης  και πόλος έλξης για ντόπιους και ξένους επισκέπτες.

”The Green Cube”  από τους αρχιτέκτονες Ευδοκία Παπουή και Χριστάκη Παρασκευά
”The second Life” από τους Κινέζους Αρχιτέκτονες Sun Taohuan και Pan Hongzhang

Παγκάκια από ανακυκλώσιμα υλικά  

Ο εικαστικός Μιχάλης Παπαμιχαήλ ασχολείται χρόνια με έργα τέχνης που δημιουργούνται από άχρηστα υλικά ή ανακυκλώσιμα. Το παρόν έργο αποτελεί μια αισθητική παρέμβαση οικολογικής δυναμικής κατά την οποίαν τα συνήθη τενεκεδάκια θα χρησιμοποιηθούν  εκ νέου για τη δημιουργία και εγκατάσταση  χρηστικών αντικειμένων σε δημόσιους χώρους – συγκεκριμένα πρόκειται για έξι παγκάκια.  Το έργο προωθεί την εκ νέου χρησιμοποίηση καθημερινών  αντικειμένων , απευθύνεται στην οικολογική συνείδηση των κατοίκων και ευαισθητοποιεί το κοινό ως προς  την   συντήρηση και βιώσιμη αξιοποίηση των φυσικών πόρων καθώς και τη μείωση του όγκου απορριμμάτων .

Παπαρούνα

Η  κόκκινη «Παπαρούνα» του Ανδρέα Παρασκευά  ξεπροβάλλει ανάμεσα στον Φάρο και τη θάλασσα προσδίδοντας στην τοποθεσία μια άλλη ενδιαφέρουσα προοπτική.

“Παπαρούνα” Photo by Photo Larko